Ορφική Αστρολογία
Ορφική Αστρολογία
Ο Ορφέας χρονολογείται πρίν τον Όμηρο και πρίν τον τρωικό πόλεμο. Γεννήθηκε στα Λείβηθρα της Πιερίας ήταν γιος του βασιλιά Οίαγρου και της Μούσας Καλλιόπης, ο θεός Απόλλωνας τον ενέπνευσε και όντας θεόπνευστος συνέθεσε τους ορφικούς ύμνους.
Από τον Γιώργο Κουτσιβίτη
Ο αστρονόμος Κ. Χασάπης, μετά από ανάλυση αστρονομικών δεδομένων που δίδονται στον ορφικό ύμνο του Απόλλωνος, τοποθετεί τα ορφικά κείμενα στο 1366 π.χ, ή στο 11.835 π.χ. Γράφει στην μελέτη του: «Όπως είδομεν, εις τον ύμνον του Απόλλωνος γίνεται λόγος περί ισότητος των εποχών, χειμώνος και θέρους (μίξας χειμώνος θέρεός τ΄ ίσον αμφοτέροισιν). Είναι όμως δυνατόν να υπολογίσωμεν μετά πάσης ακριβείας τον χρόνον, κατά τον οποίον έλαβε χώραν το φαινόμενο τούτο, εξ αυτούδε να συμπεράνωμεν κατά τρόπον ασφαλή περί του χρόνου, που διετυπώθησαν οι Ορφικοί ύμνοι». Και αφού ο καθηγητής εξηγεί με μαθηματικούς υπολογισμούς πως έφτασε στις χρονολογήσεις αυτές, γράφει: «Εκ των δύο τούτων χρονολογιών ως πρός το 1366 π.χ. είναι αναντιρρήτως απορριπτέο κατά το οποίον ουδεμία ένδειξις υπάρχει και επομένως πιθανότης δια να εγράφησαν οι ύμνοι». και μεταθέτει τα γεγονότα κατά 10.369 έτη προς το απώτερον παρελθόν, κατά το οποίον συμβιβάζεται και με τα λεχθέντα εις τον Σόλωνα τον Αιγύπτιο ιερέα της Ίσιδος όπως αναφέρει ο Πλάτων στον «Τίμαιο» και στον «Κριτία» και σύμφωνα με την ομολογία του Σόλωνα οι Έλληνες φέρονται ως παλαιότεροι των Αίγυπτίων κατά 9.000 έτη π.χ.
Ο Αριστοτέλης στο σύγγραμμά του «Μετεωρολογικά», στο πρώτο βιβλίο, μας λέει ότι ο Όμηρος είναι πρόσφατος αναφορικά με την εποχή που ιδρύθηκε η Μέμφις, δηλαδή το σημερινό Κάιρο. « και το αρχαίον η Αίγυπτος Θήβαι καλούμεναι. Δηλοί δε και Όμηρος, ούτως πρόσφατος ων ως ειπείν προς τας τοιαύτας μεταβολάς· εκείνου γαρ του τόπου ποιείται μνείαν ως ούπω Μέμφιος ούσης ή όλως ή ου τηλικαύτης». Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της αρχαιολογίας, η Μέμφις ιδρύθηκε το 3100 π.χ.
Αν ο Όμηρος γεννήθηκε το 3100 π.χ τα Τρωικά έγιναν σε ακόμα παλαιότερη εποχή. Διότι έχουμε μαρτυρία ότι υπήρξε προ του Ομήρου ο Κόριννος ο Ιλιεύς, ο οποίος πρώτος έγραψε για τα Τρωικά και ήταν σύγχρονος των γεγονότων.
«Κόριννος, Ιλιεύς, εποποιός των προ Ομήρου, ως τισίν έδοξε· και πρώτος γράψας την Ιλιάδα, έτι των Τρωικών συνισταμμένων. Ην δε Παλαμήδους μαθητής και έγραψε τοις υπό Παλαμήδους ευρεθείσι Δωρικοίς γράμμασιν» (Λεξικό Σούδα).
Τα ορφικά κείμενα που έχουν διασωθεί είναι τα αργοναυτικά, καθώς έχουμε ιστορική αναφορά για την σημμετοχή του Ορφέα ως ένας απ’ τους σημαντικότερους της αργοναυτικής εκστρατείας, έχουμε επίσης τα λιθικά που αναφέρουν τις επενέργειες των λίθων, οι ορφικοί ύμνοι και πολλά αστρολογικά αποσπάσματα όπως τα περί επεμβάσεων, περι σεισμών, γεωργικά, δωδεκαετηρίδες.
Η καταγραφή των κειμένων έγινε τον 6 αιώνα π.χ την εποχή του Πεισιστράτου απο τον γιό του τον Ίππαρχο και με τετραμελή επιτροπή (Ονομάκρητος, Κέκρωψ, Βροντίνος,)καθως επίσης ο Πλάτων μας δίνει την έκφραση των ορφικών ως η «ορφική βίβλος»
Στα κέιμενα πολλών νεοπλατωνικών φιλοσόφων οπως του Πρόκλου, Πλάτωνα,Ησίοδος αλλά και ο Όμηρος τον αναφέρουν ως θεολόγο, για τον λόγο οτι ήταν ο θεμελιωτής της Ελληνικής θεολογίας. Ο Πρόκλος μάλιστα μας λέει «άπασα γαρ η παρ’ Έλλησι θεολογία της Ορφικής εστί Μυσταγωγίας έκγονος». Όλοκληρη η Ελληνική θεολογία ειναι γέννημα απο την ορφική μυσταγωγία, και όπως ασφαλώς θα γνωρίζουμε, ολόκληρο το οικοδόμημα του ελληνικού πολιτισμού θεμελιώνεται στην ελληνική λατρεία. Και αυτή δεν είναι κάτι άλλο παρά ο τρόπος θέασης του βίου, της φύσεως και του παντός. Δηλαδή, η ελληνική θεολογία. Από εκεί απορρέουν όλες οι υψηλές και διαχρονικές αξίες.
Μέσα σε όλα αυτά τα κείμενα η αστρόλογια θα δούμε πως έπαιξε πολύ σημαντικό ρόλο και όπως μας έχουν αναφέρει στα έργα τους πολλοί φιλόσοφοι, ρίζα της αστρολογίας ήταν επίσης η ορφική μυσταγωγία.
Ένα στοιχείο συναντάμε στα αργοναύτικα όπου στους στίχους 44 – 102, 104 λέει πως ο Ορφέας πήγε στην Αίγυπτο και στη Λιβύη για να διδάξει τους «ιερούς λόγους» και όχι να τα διδαχθέι απο αυτούς, όπως επισής ο Λουκιανός στο έργο του περί της αστρολογίας αναφέρει : Οι Έλληνες πάλι δεν άκουσαν τίποτα για την αστρολογία ούτε από τους Αιθίοπες ούτε απο τους Αιγύπτιους, αλλά πρώτος ο Ορφέας ο γιος του Οίαγρου και της Καλλιόπης τους τα δίδαξε.
Στο λεξικό Σούδα επίσης θα βρούμε όπως μας παραδίδεται και από τά διασωθέντα, πως ο όρος θρησκεία προέρχεται ἀπὸ τὸν Θρᾷκα Ὀρφέα∙θρασκεία > θρησκεία λόγο της καταγογής του απο την Θράκη.
Αρχαίο κείεμενο: «Πρῶτος Ὀρφεὺς μυστήρια Θεῶν παραδέδωκεν, ὅθεν καὶ θρῃσκεία τὸ μυστήριον καλεῖται ἀπὸ τοῦ Θρᾳκὸς Ὀρφέως».Καὶ «θρησκεύειν, παρὰ τοὺς Θρᾴκας, σὺν ἐπιμελείᾳ σέβειν τὸ θεῖον».
Οι ορφικοί ύμνοι έχουν τρομερό ενδιαφέρον καθώς μελετόντας τους διαπιστόνουμε πως μέσα τους εμεπεριέχουν σημαντίκες γνώσεις αστρολογίας, μουσίκης, ψυχολογίας αλλα και γνώσεις των τέσσαρων στοιχείων και εποχών της φύσεως.
Παρακάτω θα δούμε αποσπασματικά κάποια παραδείγματα.
Αποσπάσματα απο τον ορφικό ύμνο εις Άρεα (ΑΡΗΣ)
ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΗ
Αρχαίο κείεμενο: «ἀντιβίοισι τύραννε» απόδοση: τύραννε των αντιθέτων. Εδω βλέπουμε την όψη αντίθεση του Άρη
Αρχαίο κείμενο: «ἠνορέης σκηπτοῦχε, πυραυγέα κύκλον ἑλίσσων αἰθέρος ἑπταπόροις ἐνὶ τείρεσιν ἔνθα σε πῶλοι ζαφλεγέες τριτάτης ὑπὲρ ἄντυγος αἰὲν ἔχουσι·»
απόδοση: Που έχεις το σκήπτρο της ανδρείας και περιελίσσεις τον κύκλο, που λάμπει σαν το πύρ στου αιθέρα τους αστερισμούς με τις επτά πορείες, όπου φλογεροί πώλοι (πλανήτες) σε έχουν πάντοτε απο την τρίτη περιφέρια του άρματος. «Περιγραφή την κίνηση αλλά και τη θέση του πλανήτη Άρεως στον ουρανό σε συσχετισμό με τους άλλους πλανήτες.»
ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ
Αρχαίο κείεμενο: «καὶ κάρτος ἀρήϊον, ὥς κε δυναίμην σεύασθαι κακότητα πικρὴν ἀπ᾽ ἐμοῖο καρήνου, καὶ ψυχῆς ἀπατηλὸν ὑπογνάμψαι φρεσὶν ὁρμὴν θυμοῦ τ᾽ αὖ μένος ὀξὺ κατισχέμεν ὅς μ᾽ ἐρέθῃσι φυλόπιδος κρυερῆς ἐπιβαινέμεν· ἀλλὰ σὺ θάρσος δὸς μάκαρ, εἰρήνης τε μένειν ἐν ἀπήμοσι θεσμοῖς.»
απόδοση: και δώσε μου δύναμη πολεμική για να μπορώ να αποτρέψω την πικρή κακία απο το δικό μου κεφάλι και να παρακάμψω την απατηλή ορμή της ψυχής και να συγκρατώ τη μανία του θυμού ο οποίος με εξοργίζει για να επεμβαίνω στη παγερή βοή της μάχης. Αλλά εσυ μακάριε δώσε μου θάρος να παραμένω σταθερός (ψύχραιμος) στους αβλαβείς θεσμούς της ειρήνης.
Αποσπάσμα απο τον ορφικό ύμνο Ύπνου ( Ύπνω και θανάτω διδυμάοσιν. Ο ύπνος και ο θάνατος είναι δίδυμα αδέλφια. Όμηρος Ιλιάδα Π’ 673)
Αρχαίο κείμενο: «καὶ θανάτου μελέτην ἐπάγεις ψυχὰς διασώζων·» απόδοση: και την μελέτη θανάτου (άσκηση διαλογισμού – ύπνωση ) φέρνεις διασώζοντας τις ψυχές.
Αποσπάσμα απο τον ορφικό ύμνο Απόλλωνος
ΜΟΥΣΙΚΗ
Μουσική – Αριθμητική – Γεωμετρία – Αστρονομία
Αρχαίο κείεμενο: «ὁτὲ μὲν νεάτης ἐπὶ τέρματα βαίνων, ἄλλοτε δ᾽ αὖθ᾽ ὑπάτης, ποτὲ Δώριον εἰς διάκοσμον πάντα πόλον κιρνὰς κρίνεις βιοθρέμμονα φῦλα, ἁρμονίηι κεράσας {τὴν} παγκόσμιον ἀνδράσι μοῖραν»
απόδοση: άλλοτε βαδίζεις προς τα τέρματα της νεάτης (πορεία του Ήλιου καθώς επίσης η κατώτατη χορδή τις τρίχορδης λύρας νοτα ΛΑ οπου και δηλώνει το χειμερινό ηλιοστάσιο κατα τον Ορφέα) και άλλοτε προς την υπάτη ( ανώτατη χορδή νοτα ΣΙ (2ης, οκτάβας) θερινό ηλιοστάσιο) άλλοτε συνάπτεις (συνδέεις) σε δωρική διάταξη (μέση χορδή ισημερίες νότα ΜΙ ) καθε τι που περιστρέφεται και διαχωρίζεις τα διατηρούμενα στην ζωή φύλα αναμειγνύοντας την παγκόσμια μοίρα των ανθρώπων με την αρμονία.
Η μουσική ήταν μια από τις Ιερές επιστήμες των αρχαίων Ελλήνων. Ο Πλούταρχος μας λέει: Σεμνή κατά πάντα η μουσική θεών εύρημα ούσα. -Η μουσική είναι καθ’ όλα ιερή όντας εφεύρεση των θεών.
Ο Πυθαγόρα ακόλουθος της ορφικής μυσταγωγίας έρχεται να μας δώσει τη σύνδεση των πλανητών ( μουσική των ουρανίων σφαιρών ) με τις νότες κατασκευάζοντας ένα τεράστιο οικοδόμημα το οποίο περικλείει όχι μόνο την αριθμολογία και την γεωμετρία, αλλά και την μουσική και την αστρολογία ως τρόπο λύτρωσης του ανθρώπου..
Στην Πολιτεία του Πλάτωνα, αναφέρεται δια στόματος του Σωκράτη: «Άραγε, Γλαύκων, γι’ αυτό η αγωγή με τη μουσική και την ποίηση είναι η πιο σημαντική, επειδή ο ρυθμός και η μελωδία εισχωρούν στα τρίσβαθα της ψυχής κι αδράχνοντάς την με δύναμη μεγάλη, φέρνουν μέσα της ευπρέπεια και της δίνουν ομορφιά, εάν βέβαια κάποιος ανατραφεί σωστά, ενώ, αν δεν συμβεί αυτό, γίνεται το αντίθετο…».
Η μουσική δεν χρησιμοποιείται για να διεγείρει τα πάθη των ανθρώπων αλλά να τα κατευνάζει προκαλώντας την αταραξία. Η εσωτερική γαλήνη και ισορροπία είναι το σημαντικότερο, όπου η μουσική ανάλογα πάντα τις θέσεις των πλανητών, αλλά και την εποχή, ήταν μέγιστο θεραπευτικό μέσο.
ΓΕΩΛΟΓΙΚΗ
Ένα πολυ σημαντικό επίσης ορφίκο απόσπασμα που μας δίχνει τον τροπικό του καρκίνου και του αιγώκερου ως τις πήλες της εισόδου και εξόδου των ψυχών, όπως μας λέει ο Πορφύριος στο βιβλίο «Οι μυστηριακές διδασκαλίες του Πορφύριου.
Μια ακομα χαμένη γνώση ορφικής παραδώσεως ειναι οι λεγόμενες έφορες και άφορες ημέρες της Σελήνης τόσο για τις συλλήψεις τέκνων όσο και άλλων πραγμάτων, κατα τους Σεληνιακούς μήνες απο τον Ορφέα και έπειτα, οι λεγόμενες φωτισμένες και αφώτιστες ημέρες απο τον Πυθαγορά
ΟΡΦΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
«αποσπάσματα αστρολογικά – εφημερίδες».
Οι έφορες ημέρες ήταν τόσο για τις καθημερινές εργασίες και δημιουργίες πραγμάτων οσο και για την σύλληψη ενός τέκνου, καθώς η έφορες ημέρες έδιναν πολλά εφόδια στην νέα ψυχή προς την εξέλιξη της κατα την πορεία του ένσαρκου βίου της.
Οι οφέλιμες ημέρες της Σελήνης ειναι οι εξής: 1η, 2η, 3η, 7η, 9η, 11η, 13η, 14η, 16η, 17η, 19η 20η, 23η, 26η, 28η. Σε αυτές τις μέρες όπως λέει ο Ορφέας κάθε αρχή πάει καλά πρέπει όμως πάντα να κοιτάζουμε και τις φάσεις και τις όψεις της, και τις συνάψεις και τους αποχωρισμούς της, και τους ωραιοποιητικούς αστέρες και τους βοηθητικούς.
Τέλος θα δούμε πως μέσω των εικόνων ο ορφέας μας δίνει πολλες πληροφορίες και γνώσεις αποκωδικοποιόντας με μια αστρολογική ματιά.
Ο Ορφέας περιτριγυρισμένος από ζώα.
Ο Λουκιανός μας αναφέρει επίσης στο βιβλίο περί της αστρολογίας
(για τη πραγματική φωτογραφία που αναφερόμαστε πατήστε εδώ: ορφευς ψηφιδωτά – Αναζήτηση Google )
«Αν δείς ποτέ τον Ορφέα σε πέτρα ζωγραφισμένη με χρώμα, κάθεται στη μέση και μοιάζει με κάποιον που τραγουδάει, κρατώντας στα χέρια του τη λύρα, γύρω του στέκονται μύρια ζωντανά πλάσματα, ανάμεσα τους μάλιστα είναι κι ένας άνθρωπος, ένα λιοντάρι και ένα απο τα άλλα είδη. Κάθε φορά που θα τα δείς, θυμήσου ποιο είναι το τραγούδι του, ποια είναι η λύρα, ποιός ο τάυρος, πιο το λιοντάρι που ακούνε τον Ορφέα»
Βλέπουμε εδώ τον ζωδιακό κύκλο με τον Ορφέα να μας δείχνει ξεκάθαρο τον Ωροσκόπο. Αριστερά και δεξιά οι βράχοι μας ορίζουν την επιφάνεια της γής (ισημερινός) το νυχτερινό κάτω μέρος και το ημερίσιο επάνω μέρος του κύκλου.
Ο Ορφέας κρατά την λύρα με τέσσερις χορδές (4 εποχές) και μας δίχνει με το χέρι όπου την κρατά τα πρώτα τρία δάχτυλα, τον αντίχειρα (Άρης) τον δείκτη (Δίας) και τον μέσο (Κρόνος).
Το πρόσωπο του Ορφέα και η διαγώνιος ενδυμασία με το πορφυρό χρώμα μας δείχνει την αντανάκλαση του ήλιου της δύσης απο τον Ζυγό (δεξιά βράχος) όπου βλέπουμε ενα παγώνι και έναν πελαργό σύμβολα της θεάς Ήρας. (ακμή 7 οίκου)
Η Ήρα στον γενέθλιο χάρτη, τόσο στα ζώδια όσο και στους οίκους, μπορεί να μας δώσει μια καλύτερη κατανόηση του ιδανικού συντρόφου μας και του είδους της δέσμευσης που θα έχουμε στον γάμο ή στις σημαντικότερες σχέσεις μας.
Ο Χαρίτων Τομπουλίδης στο βιβλίο του ουρανογραφία μας λέει πως και στη Βαβυλώνα υπάρχει παντού το Λιοντάρι, πολλές φορές μαζί με τον Ταύρο. Μερικές φορές υπάρχει Λιοντάρι με κέρατα Ταύρου. Δεν είναι κανένα τέρας, είναι η πάλη του φωτός του ηλίου, που συμβολιζόταν με Λιοντάρι με τον Ταύρο να είναι το σκοτάδι. Πολλές φορές μάλιστα ενώνονταν το ένα με το άλλο, για να ορίσουν τη μέρα και τη νύχτα.
Η μελέτη των ορφικών κειμένων είναι ένας ¨Ηλιος, που μπορέι να φέρει απο τα χρόνια εκείνα ξανά, ενα φώς καθαρό και γνώση τόσο για τον άνθρωπο, όσο και για την ψυχική του εξέλιξη.
Βιβλιογραφία : Τα ορφικά -.Κωνστ. Στ. Χασάπη – Εκδόσεις – Εγκυκλοπαιδείας ΗΛΙΟΥ
Λουκιανός – Περί αστρολογίης – Εκδόσεις Κάκτος
Πέτρου Γράβιγγερ – Ο πυθαγόρας και η μυστική διδασκαλία του πυθαγορισμού – Εκδόσεις – Ιδεοθέατρον * Διμελή
Ορφικά – Δωδεκαετηρίδες, Εφημερίδες , Αστρολογικά τόμος 4 – Εκδόσεις Κάκτος
Πλάτωνος – Πολειτία – Εκδόσεις Κάκτος